En typisk betegnelse på en linse kan være: 2.8mm f/1.4. Det første tallet forteller hvor mye vidvinkel en linse er. Jo lavere tall desto mer vidvinkel. Nøyaktig hvor mye vidvinkel det er avhenger også av størrelsen på bildebrikken.
Det andre tallet forteller hvor mye lys som slippes gjennom. Jo lavere tall desto mer lys som slippes gjennom.
Våre bildebrikker finnes i størrelsene fra 1/2.0″ til 1/3″, men de aller rimeligste kameraene man finner på Ebay har en 1/4″ bildebrikke. Denne størrelsen forteller om størrelsen på brikken målt på diagonalen. Man skulle tro at 1/3″ var 8,46mm på diagonalen. Men det er den faktisk ikke. 1″ er nemlig definert til å være 16mm på diagonalen. Ja, man blander faktisk metrisk system med tommer. Det er et system som henger igjen fra gammelt av som har røtter helt tilbake til tiden da TV-kameraene ble født.
Zoom (Varifocal) eller fast linse?
Varifocal sier noe om konstruksjonen til zoomlinsen. Det er en enkel konstruksjon. En av ulempene er at man må fokusere på nytt når man endrer zoomområdet. Det høres fristende å velge en zoomlinse som dekker fra 2.8mm til 12mm. Da har man fått i pose og sekk. Disse er også veldig lyssterke (F1.4) og da er det egentlig ikke noe å lure på?
En zoomlinse er kompromiss mellom den friheten den gir og de andre egenskapene en linse har. De andre egenskapene er:
- Skarphet/oppløsning
- Hvor lys/rask linsen er
- IR egenskaper
- Egenskaper ved motlys
Ulemper ved varifocal linser:
Det er relativt vanskelig å stille inn fokus på disse varifocallinsene. Man må være uhyre presis med å treffe før man blir fornøyd. Det høres enkelt ut å skru til en skrue for å låse fokusen, men i praksis når kameraet henger 3 meter over bakken, det er mørkt rundt deg, kaldt og regner så er det ikke så gøy å fikle med små skruer.
Fokuset for IR lys ligger litt ute av fokus for synlig lys. Så hvis du har klart å fokusere synlig lys, så kan du være sikker på at bildet er ute av fokus i IR lys. Siden disse zoom linsene er så uhyre nøye på fokus så blir bildet ofte uskarpt og utvasket i IR lys.
Siden det er mere glass og lyset blir bøyd flere ganger så avtar også den opptiske oppløsningen sammenlignet med en fastlinse.
Rimelige zoomlinser er ofte uskarpe ytterst i kantene. Det er en del forvrengninger i en 2.8mm linse også, men på langt nær så mye og så synlig som i en 2.8-12mm varifocal linse.
I løpet av de siste årene, etter at Mega Pixel kappløpet også har nådd overvåkningskameraer, har produsentene sett seg nødt å utvikle rimelige zoom linser med HD oppløsning. Det har skjedd merkant forbedring både på zoom linser og fastlinser. Fornuftig priset zoomlinser i dag, ser ut til å takle oppløsninger opptil 5MP. Vi prøver også å satse på litt mer påkostede kameraer med autofokus. Da slipper man 3-4 turer opp stiger for stille inn fokuset.
Fordeler med fastlinser
- Skarpere
- Gir høyre oppløsning
- Er ofte lysere / raskere
- Er ikke så pirkete på fokuseringen og klarer IR lys mye bedre.
Infrarødt
Infrarødt lys er desverre ute av fokus der synlig lys er i fokus. Derfor er det vanskelig å ha et skarpt bilde på dagen og på natta. De som må ha best mulig bilde, uansett hva det koster, sverger til 2 kameraer (i en boks, men med 2 linser) hvor det ene er optimalisert for dagslys og det andre for IR. Da får man best resultat. Andre linser har innebygd fokusmotor og kan endre fokus når kamera går over fra dagslys til IR. Den tredje metoden en IR-korrigert linse. Det er et slags kompromis som gir gode resultater. Metoden består av spesiell design av linsen kombinert med spesiell coating som gir skarpt bilde på dagen og på natta. Våre linser er IR-korrigerte. Man bør unngå å bruke linser beregnet kun på dagslys i IR lys. Da får man veldig uskaprt bilde.
Lysåpning og dybdeskarphet
Jo mindre tall, desto lysere linse. Det er bra. De mest lyse linsene kan ha en lysåpning på F/1.2 og de gjør at de egner seg godt om natta. Problemet med så lyssterke linser er at de får relativ liten dybdeskaphet og det er vanskelig å få alt i fokus. En linse med mindre lysåpning, for eksempel F/1.8 vil ha større dybdeskaphet og større området i bildet vil være i fokus. Det er også noe å tenker over når linsen skal jobbe i IR lys.
En annen faktor for skaphet er hvor vidvinkel en linse er. Jo større vidvinkel, desto større dybdeskarphet og man trenger ikke å være så pirkete med fokusering. Har man en linse med stor brennvidde (mye zoom) og som i tillegg er lyssterk, så blir dybdeskapheten svært liten. Dyrere linser han ha variabel lysåpning og jobbe for eksempel i F/8.0 modus om dagen og F/1.2 når forholdene krever det.
Hvem skal bruke varifocal linser?
Siden kvaliteten på disse linsene har tatt seg opp de siste årene, så er kanskje spørsmålet hvem som ikke skal bruke varifocallinser? De som har kameraer med de høyeste oppløsningene bør fortsatt holde seg til fastlinser. Kameraer opptil 4MP fungerer nå godt med zoomlinser. Kameraer med 5MP fungerer også greit, men når man først går for så høy oppløsning så vil man ofte ha det beste av det beste. Man får førstesklasses kvalitet i midten av bildet og litt uskarpheter ytterst i bildet. De ferreste vil legge merke til det.
4K kameraer må fortsatt bruke fastlinser. Det finnes ikke zoomlinser i dag som takler slike oppløsninger (8MP). Det er også vanskelig å lage gode vidvinkel-fastlinser i slike oppløsninger og de linsene er beregnet for 4K har som oftest kun moderar vidvinkel.
Konklusjon:
Kvaliteten på zoomlinsene har bedret seg de siste årene. I dag fungerer de helt fint opp til 4-5MP oppløsning i hele sitt zoom-område, fra maks vidvinkel til maks zoom. Har man et 4K kamera (8MP) så må man i dag bruke fastlinser. Fastlinsene kan lages mindre og hvis størrelsen på kamera er viktig faktor, så finner man de minste kameraene kun med fastlinser. Er man så heldig og har kamera med autofokus så er man garantert sylskarpe bilder, året rundt. Temperatursvingninger kan få en fastlinse til å komme ut av fokus. Også det problemet er borte med autofokus.